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Ressources et documentation
The Quantum Physics of Atomic Frequency Standards : Recent Developments
Ce livre est destiné à toutes les équipes travaillant dans le domaine du temps-fréquence et de ses applications : réseaux de communications et données à haut débit, systèmes de navigation, GNSS, échelles de temps, etc.
The power of cross-correlating: from GPS reception to passive RADAR using SDR
CDMA systems rely on encoding data streams radiated by multiple emitters on the same carrier frequency with (ideally) orthogonal codes. Recovering the signal from each emitter requires identifying the code assiociated with each source, which hence also requires recovering the carrier to account for relative emitter/receiver motion (Doppler shift), thermal drift and oscillator bias. We demonstrate this concept with the reception of GPS signal — a constellation of satellites orbiting 20000 km over the surface of the earth — with 20 euro worth of equipment centered on a DVB-T receiver designed for receiving neighbouring television signals. We extend the concept to passive radar, in which a radiofrequency emitter (television, broadcast radio) signal reflected on a mobile target is used for identifying the velocity and position of the target. In this approach, no active source is needed: RADAR measurement is only a matter of correlating the direct and reflected signal, after identifying the Doppler induced frequency shift.
Slides + Video available at https://archive.fosdem.org/2015/schedule/event/xcorr/
L’apport de l’astronomie à la mesure du temps et de l’espace
La mesure du temps est difficile: nos sens n’en ont pas une perception objective et il faut donc trouver un phénomène naturel régulier pour quantifier l’écoulement du temps.
Cette recherche occupe les astronomes depuis l’antiquité.
Nous verrons que la cartographie, la mesure de la Terre et des distances sont très fortement liées à la mesure du temps.
Aujourd’hui, la précision de la mesure du temps a augmenté suffisamment pour que l’on constate que le temps n’est pas le même partout.
Les horloges atomiques mesurent précisément l’espace-temps
Depuis leur invention au milieu du 20ème siècle, les horloges atomiques se sont considérablement améliorées pour atteindre aujourd’hui des précisions exceptionnelles correspondant à une dérive d’une seconde au bout de 3 milliards d’années. De telles précisions sont nécessaires pour répondre à de grands enjeux de la recherche et des applications : tests des lois fondamentales de la physique, positionnement par satellites, synchronisation de réseaux, navigation, etc.
L’exposé présente différents concepts de mesure du temps, détaillera le principe de fonctionnement d’une horloge atomique et en décrira quelques applications majeures.
Le positionnement par satellite
Timekeeping: From the Sun to the Atomic Second
Quartz crystals and oscillators
This book describes the characteristics of the art of crystal oscillator design, including how to specify and select crystal oscillators. While presenting various varieties of crystal oscillators, this resource also provides microwave engineers with MathCad and Genesys simulations.
Synchronisons nos montres
Cours de Gérard Berry, Professeur au Collège de France, sur la synchronisation précise des horloges d’ordinateurs distants qui joue maintenant un rôle critique dans de nombreux nouveaux domaines d’application, allant des systèmes cyber-physiques contrôlant des objets ou des processus complexes à la réplication en temps réel de grandes bases de données distribuées, en passant par les grands réseaux de capteurs et d’actionneurs ou de gestion d’énergie.
Une fréquence peut-elle être instantanée ?
Logiciel / jeu « A Slower Speed of Light »
A Slower Speed of Light is a first-person game prototype in which players navigate a 3D space while picking up orbs that reduce the speed of light in increments. Custom-built, open-source relativistic graphics code allows the speed of light in the game to approach the player’s own maximum walking speed. Visual effects of special relativity gradually become apparent to the player, increasing the challenge of gameplay. These effects, rendered in realtime to vertex accuracy, include the Doppler effect (red- and blue-shifting of visible light, and the shifting of infrared and ultraviolet light into the visible spectrum); the searchlight effect (increased brightness in the direction of travel); time dilation (differences in the perceived passage of time from the player and the outside world); Lorentz transformation (warping of space at near-light speeds); and the runtime effect (the ability to see objects as they were in the past, due to the travel time of light). Players can choose to share their mastery and experience of the game through Twitter. A Slower Speed of Light combines accessible gameplay and a fantasy setting with theoretical and computational physics research to deliver an engaging and pedagogically rich experience.
⇒ Plus d’informations et téléchargement : http://gamelab.mit.edu/games/a-slower-speed-of-light/